Saturday, September 9, 2017

Ouderwets handwerk

vandaag: Het inramen en scannen van diapositief film. De reden? De recente aankoop van een Canon EOS RT spiegelreflexcamera.

De Canon EOS RT

De Canon EOS RT (voor Real Time) was de eerste autofocus spiegelreflexcamera met een halfdoorlatende spiegel. Het voordeel van een halfdoorlatende spiegel ten opzichte van een normale spiegel in een spiegelreflexcamera is dat het zicht niet wordt onderbroken door de omhoog klappende spiegel als de foto wordt genomen. Ook is er is geen vibratie door het op- en neerklappen van de spiegel, doordat de spiegel niet beweegt is dit een hele stille camera en omdat er niet gewacht hoeft te worden tot de spiegel weer omlaag is geklapt kan men sneller achter elkaar foto's maken. Deze laatste reden was doorslaggevend voor het ontwikkelen van de EOS RT. De RT is gebaseerd op de body van de EOS 630 en werd geproduceerd van 1987 tot 1992. Ik heb mijn exemplaar op de kop getikt tijdens de open lucht fotografica markt te Doesburg.

Afgelopen zaterdag ben ik aan het begin van de ochtend richting Naarden gereden om daar mijn nieuwste aanwinst eens uit te testen. Ik was vooral benieuwd in hoeverre ik verschil zou merken in belichting ten opzichte van een gewone spiegelreflex, de RT heeft door de specifieke spiegelbouw de eigenschap dat het objectief ongeveer 2/3 van een T-stop verliest. Oordeel zelf zou ik zeggen. Het effect van de halfdoorlatende spiegel tijdens het foto's schieten is wel heel leuk om te zien, je blijft gewoon zien wat je fotografeert. Inderdaad is deze camera sneller van zijn tijdgenoten, met vijf beelden per seconden won hij het met gemak van de EOS 630 die drie beelden per seconde wist te halen. In vergelijk met snelle jongens als de EOS-1V HS en de EOS-1D Mark II die acht beelden per seconde weten te halen blijft de EOS RT wel achter, maar nu hebben we het dan ook wel over een latere generatie EOS camera's. De camera zelf is gebouwd volgens het no-nonsense ontwerp van de eerste serie EOS camera's, weinig knoppen die af kunnen leiden van het foto's maken maar wel de opties om in de M, P, Av en Tv modes te schieten. Indien wordt gekozen voor de snelle modus dan dient de camera op de aparte RT positie gezet te worden.

Ik heb tijdens de kennismakingssessie gebruik gemaakt van een tweetal objectieven, de Canon EF 24-105mm f/4L IS USM en de Canon EF 28-70mm f/2.8L USM. 






Locatie: Naarden
Camera: Canon EOS RT
Objectieven: Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM en Canon EF 70-200mm f/2.8L USM
Film: Agfaphoto CT Precisa 100 
Scanner: Nikon LS-5000ED

Workflow

Ik heb een aparte PC als werkstation ingesteld voor mijn scanwerk. Ik ontwikkel mijn dia's niet thuis maar besteed dit uit aan Foto Autofocus in Bussum. Direct nadat ik de dia's heb ingeraamd worden ze ingescand, in dit geval door een Nikon LS-5000ED Coolscan. Vervolgens worden de digitale bestanden voorzien van een exif file met daarin de relevante informatie (in ieder geval datum, cameramodel, objectief en eventueel nog bepaalde sleutelwoorden). Daarna is bewerkingssoftware aan de beurt. In dit geval zijn de beelden alleen verkleind naar 800x533.

No comments:

Post a Comment