Sunday, April 20, 2014

Het veldtesten

van de Pentax 645D is inmiddels begonnen. In een periode van vier dagen is de camera op verschillende locaties ingezet. Testdoelen waren onder meer daadwerkelijk gebruikersgemak in het veld, levensduur van de batterij, zien hoe snel de geheugenkaart zich zou vullen etc..



Resultaten

Over het gebruik van de camera schreef ik al eerder dat deze zeer intuïtief aanvoelde. Dit beeld is tijdens de veldtest wederom bevestigd. Ik heb tijdens deze periode één maal de batterij hoeven vervangen en dat was op de laatste dag, er stonden toen zo'n 600 foto's op de kaart. Over de kaart gesproken, ik gebruik een tweetal 64GB SD kaarten. Sinds ik de camera heb is er slechts één gebruikt en deze is nog niet eens vol, de teller staat nu op 759 opnames. Ik mag dus concluderen dat tot nu toe de batterij en het kaartformaat een volle dag schieten niet in de weg staan.


Draagbaar

Ik heb gemerkt dat ik de momenteel de voorkeur geef aan de camera samen met het SMC Pentax-FA 645 80-160mm f/4.5 objectief. Dat is niet het meest lichtsterke objectief dat ik tot mijn beschikking heb, maar wel het meest veelzijdige. Deze combinatie kan zonder problemen vervoerd worden in een kleine draagtas (samen met een extra batterij etc.) en is op deze manier uitermate geschikt voor bijvoorbeeld een dag trekken door de Veluwe.

Impressie

Hieronder een paar beelden van de afgelopen dagen.




Locaties: De Veluwe, het Naardermeer en Naarden Vesting
Camera: Pentax 645D
Objectief: SMC Pentax-FA 645 80-160mm f/4.5
ISO: 200
Met dank aan Joeri van Veen voor de portretfoto van ondergetekende.

2 comments:

  1. Graag gedaan heer! :-) Het is goed te lezen dat ook bij u duidelijk de Pentax 645D in goede aarde valt. De laatste foto met de berken vind ik ook erg geslaagd trouwens. Hoe het blauw van de lucht in de verte door het verse loof schemert. De karakteristieke stammetjes zo mooi over het beeld verdeeld.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dank u waarde heer! Inderdaad ben ik zéér te spreken over de Pentax 645D, men mag rustig zeggen dat dit de lol in digitaal fotograferen weer helemaal heeft teruggebracht. Dank ook voor uw lof m.b.t. de Veluwefoto!

      Delete