Tuesday, February 11, 2014

Ook altijd spannend

is zo'n eerste rol film geschoten met een nieuwe camera. Al eerder schreef ik dat ik een aantal nieuwe camera's op de kop had weten te tikken voor mijn Pentax project maar van het testen van deze camera's was het nog niet gekomen. Begin februari was het weer echter goed voor fotografie, dus ging ik er met twee camera's op uit.



Film

Mijn keuze viel op de MZ-S en de P30T. Beide camera's heb ik sinds januari 2014 in bezit maar het was er, met name door het kwakkelweer van de afgelopen tijd, nog niet van gekomen deze daadwerkelijk in te zetten. Ik heb het geluk niet zo ver van het Naardermeer te wonen, altijd een prima locatie voor wat testwerk. De testfilm was, zoals inmiddels gebruikelijk, Schlecker-Fotoland AS Color 200-24 (Fujicolor 200 onder een andere naam). Gebruikte objectieven tijdens deze test zijn de SMC Pentax-M 28mm f/2.8, de SMC Pentax 50mm f/1.2 en de SMC Pentax-M Macro 100mm f/4.

Pentax MZ-S

Er was enige spanning tijdens het openen van de enveloppe waarin de foto's van de MZ-S zaten. Dit is zo'n fijne camera om te gebruiken dat het enorm zonde zou zijn als de foto's hiervan zouden zijn mislukt. Die spanning ebde gelijk weg toen ik de indexprint zag, alle opnames prima belicht. Ik gebruik de MZ-S exclusief met non-autofocus objectieven en dan is het toch even afwachten hoe de resultaten zullen zijn. Het gebruikersgemak van deze camera is super en de K-bajonet objectieven gedragen zich net als bij elke andere Pentax. Leuk detail is dat de MZ-S een signaaltje geeft als het scherpstelpunt is bereikt, ook bij mijn non-autofocus objectieven. Er zitten meer slimme opties op deze camera. Erg leuk vind ik dat de sluitertijd, het diafragma en de belichtingsoptie op de rand van het negatief worden geprint. De enige andere camera die dit bij mijn weten doet is de Pentax 645NII - een camera die ik helaas nog niet in mijn kleine collectie heb. Ook inventief zijn de signaaltjes bij het bereiken van opname nummer 30 als waarschuwing dat het einde van de rol nadert en een lichtje op de bajonetvatting van de camera, een handig hulpmiddel tijdens het verwisselen van objectieven in het donker. Over belichting heb ik met deze camera ook niets te klagen getuige deze eerste opnames. Hieronder een impressie van wat de Pentax MZ-S allemaal kan.



Locatie: Naardermeer
Camera: Pentax MZ-S
Objectief: SMC Pentax 50mm f/1.2
Film: Schlecker-Fotoland Color AS 200-24
Scanner: Nikon LS-8000ED

Pentax P30T

De tweede camera die ik heb getest was de P30T. De P30 serie is door Pentax in de jaren 1985-1990 door Pentax geïntroduceerd als een alternatief voor de eerste generatie autofocuscamera's (in het geval van Pentax de S serie). Met de P serie werd de traditie van de M serie uit de jaren 70/80 voortgezet en dat is ook aan de camera te zien. Het handmatige transporteren en handmatig terugspoelen doen direct terugdenken aan bijvoorbeeld de Pentax ME, maar daarnaast zijn moderne snufjes als automatische filminleg en automatische ISO instelling ook met de P serie geïntroduceerd. Mijn P30T is het laatste model uit de P serie, dit model werd in 1990 geïntroduceerd. Wat mij betreft een prima no-nonsense camera die, getuige de plaatjes van deze testserie, prima foto's maakt.




Locatie: Naardermeer
Camera: Pentax P30T
Objectieven: SMC Pentax 50mm f/1.2 en SMC Pentax-M Macro 100mm f/4
Film: Schlecker-Fotoland Color AS 200-24
Scanner: Nikon LS-8000ED

2 comments:

  1. De MZ-S lijkt mij een heel erg toffe camera! Goed dat hij naar behoren functioneert. Lachen moest ik natuurlijk bij uw vermelding van uw "kleine" collectie.

    ReplyDelete
  2. Dank u, zal ik de MZ-S eens meenemen als wij elkaar weer eens treffen? Het is inderdaad een gaaf ding, ik kan niet wachten tot ik daar een fatsoenlijke diafilm doorheen kan jagen.

    Haha, ja, mijn kleine collectie. Ik heb er inderdaad wel een paar inmiddels, daar heeft u een punt... ;-)

    ReplyDelete