Sunday, December 8, 2013

Het mysterie

van de herkomst van de huismerkenfilms is vanaf nu verleden tijd. Een filmfotograaf genaamd Pascal de Bruijn heeft een database opgezet waarop men aan de hand van de zes-cijferige DX code kan achterhalen wat voor film er achter de huismerken zit.



Neem nu de DX zes-cijfer code van de Schlecker-Fotoland AS Color 200-24 die ik als testfilm gebruik: 306253. Als ik dit in de database invoer krijg ik te zien dat deze film wordt gemaakt door Fujifilm en door hun als Fujicolor 200 wordt aangeboden. We zien ook dat er meer huismerken zijn met deze film, alleen al in Nederland wordt Fujicolor 200 gebruikt voor de Hema- en Kruitvatfilms. Ook leuk om te zien is dat deze film internationaal als Agfafilm wordt aangeboden.

Over Agfa gesproken: al eerder schreef ik over de huidige Agfaphoto Precisa diafilm. Nieuwsgierig als ik was naar de herkomst van deze Agfaphoto CT Precisa 100 heb ook het DX nummer van deze film door de database gehaald en wat blijkt, dit betreft daadwerkelijk Fujichrome Professional Provia 100F. Dat beide films door Fuji worden gemaakt is geen grote verrassing gezien de verpakkingsmaterialen maar dat nu de emulsies bekend zijn vind ik wel erg prettig. Je weet nu wat je van zo'n film mag verwachten.

2 comments:

  1. Interessante wetenswaardigheid! Ik kan me voorstellen dat dit inderdaad behulpzaam is bij het testen van camera's.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exact, ik ben hier zeer over te spreken. Overigens heb ik ook een vervanger voor de Schlecker film op het oog, eveneens Fujicolor 200 die als huismerk wordt verkocht in Duitsland. Ben ik daar weer eens, dan kan ik een nieuwe voorraad inslaan.

      Delete