Sunday, May 30, 2010

Een opmerkelijk bericht

in het BBC bulletin van zaterdag 29 mei 2010: De eerste stappen om een Concorde opnieuw de lucht in te krijgen zijn genomen. Concorde werd in 2003 uit dienst genomen door Air France en British Airways, de enige twee luchtvaartmaatschappijen die met dit type toestel lijnvluchten uitvoerden. Als het enige succesvolle operationele supersonische passagiersvliegtuig is de Concorde verworden tot een luchtvaartikoon en nu worden er pogingen ondernomen om in ieder geval één exemplaar weer vliegwaardig te maken.

Ik was gelukkig genoeg om bij zowel het Britse als Franse afscheid van de Concorde aanwezig te zijn, hieronder heb ik een tweetal foto's geplaatst van de laatste vlucht van Air France Concorde F-BTSD. Aan boord van deze laatste vlucht was de toenmalige Franse president Jacques Chirac.

Concorde F-BVFD

Concorde F-BVFD

Beide foto's zijn geschoten op Fujichrome Sensia 100 film met een Canon EOS-5 voorzien van een Sigma 170-500mm objectief en gescand met een Nikon LS-5000ED Super Coolscan.

3 comments:

  1. Dat is een mooi bericht. Uw foto's van de Concorde vind ik erg sfeervol. Het is een mooi vliegtuig dat het waard is in de lucht gehouden te worden, vind ik. Ik ben benieuwd wanneer dit ultra moderne vliegtuig (voor die tijd) concurrentie krijgt van een nog sneller passagiersvliegtuig dat deels buiten de dampkring vliegt op lange afstanden. Ik heb het gevoel dat we op dat gebied een beetje stil gestaan hebben, als wereldbevolking. Frankrijk, met de Concorde en de TGV (die wel nog enigszins gemoderniseerd is na de introductie en ook nog in bedrijf is gelukkig) heeft destijds een, mijns inziens, belangrijk voortouw genomen op kwaliteit van reizen (waar snelheid toch een belangrijk onderdeel van is) in de tijd dat er nog optimisme heerste, terwijl het de laatste tijd toch wat aan iconen lijkt te ontbreken (tenzij we de ikPeul en aanverwanten een icoon willen noemen) en er vooral nadruk op massaliteit is komen te liggen. Misschien dat drang tot (of hang naar) prestige nog niet zo slecht is, soms.

    ReplyDelete
  2. Dank u!

    Ik deel uw inzicht dat we als wereldbevolking inderdaad sinds de jaren 60 (Concorde) en 70 (Space Shuttle) min of meer stilgestaan hebben. Het lijkt wel of we op dit terrein geen ambities meer hebben en dat het ontwikkelen van het zoveelste mobiele consumentenapparaat voorrang heeft boven dit soort technische ontwikkeling.

    Ik las laatst een interview met een Boeing medewerker die aangaf dat tijdens de ontwikkeling van de Boeing 747, een tijdgenoot van de Concorde, de heersende gedachte was dat supersonisch reizen de toekomst was en de 747 vooral als vrachtvliegtuig werd ontwikkeld. Het liep echter anders en de 747 is inmiddels een ander ikoon uit de luchtvaart...

    ReplyDelete
  3. De manier waarop u in uw antwoord hierboven de verwantschap tussen massatoerisme en vrachtvervoer verwoordt bevalt mij bovenmatig.
    :-)

    ReplyDelete